Sweden Rock Festival 2011 part 1


Landade på SRF redan på tisdagkväll hämtade ut armbanden och begav mig till godset där jag skulle bo. Under kvällen/natten avhandlades b.l.a. skräckfilmer och skräckrelaterad kuriosa samt nya skivor godsägaren hade köpt sedan sist.


På onsdagen begav vi oss sent till SRF då inte många band intresserat oss den dagen. Lagom till Hardcore Superstar öppnande himmlen sig och det fullkomligt vräkte ner regn. Jag hörde hur det smattrade mot tältduken i skivståndet där jag befann mig, då Hardcore Superstar inte är ett band jag trotsar ösregn för så fortsatte jag fynda skivor i lugn och ro med Hardcore Superstars musik i bakgrunden. När jag fyndat klart begav jag mig ut då hade regnet avtagit rejält och mötte sällskapet som såg ut som dränkta hundar. Visade stolt upp mina fynd och lyssnade på ett par låtar det var ok. Sedan begav vi oss tillbaka till godset för att ladda inför morgondagen.


Då Haunted efter albumet One Kill Wonder inte intresserat mig nämnvärt förutom någon enstaka låt här och där, så det passade  utmärkt att komma mitt i setet och iallafall få några favoriter till livs b.l.a. D.O.A och "No compromise"


En peppad Joan Jett gav oss "Bad Reputation" tillsammans med b.l.a The Runaways låtarna "Cherry Bomb" och "School Days" samt " I Love Rock n´Roll", "I Hate Myself For Loving You".


Geoff Tate är ännu en gång tillbaka på SRF denna gång utan hår men med hatt och klarinett. Behöver jag skriva mer? Att se Queensryche live idag är att konstant pendla mellan himmel och helvete. Ett rent helvete i vanlig ordning när de tvångsmatar en med låtmaterial efter "Empire". Tyvärr hade inte Geoff Tates röst en av sina bättre dagar men en lätt känning av himmelriket får man allt när låtar som "I Don´t Belive In Love", NM 156, Screaming In Digital" "Empire och "Walk In The Shadows" spelas. 



Ett decimerat Accept gick för knock med "Teutonic Terror" (andre gitarristen Herman Frank är skadad och inte med sedan ett fall på scen) under konserten händer det som inte får hända bassisten Peter Baltes rasar på scen p.g.a. en lös scen del. Accepts nya sångare och gitarristen Wolf Hoffman ser förbryllat på varandra. Sångaren Mark Tornillo utbrister till Wolf Hoffman - I Guess It´s Just You And Me Left, Last Man Standing. Efter ett längre uppehåll hoppar bassisten Peter Baltes på scenen igen och vi får bland annat en makalös version av "Princess of the Dawn" en helt underbar konsert. Accept är tillbaka med råge.

Peter Baltes tillbaka på fötterna igen.



Frantic Amber och publiken längst fram röjde loss så pass till Frantic Ambers bästa låt "The Awakening"så man trodde att deras huvuden skulle lossna.. mäktigt!


Mörkret faller och fram ur skuggorna kliver Morbid Angel

De hårda vindarna på den rökfyllda scenen ger den perfekta ockulta inramningen till "Rapture" Utmärkta "Existo Vulgoré" från nya albumet spelas tillsammans med "Nevermore" och den kontroversiella "I Am Morbid" som lutar mer mot traditionell metal från samma album.David Vincent dominerar tillställningen från scenen med sin djupa stämma och med en svada likt en predikant från down south har han publiken i sin hand. En överdjävligt grym "Where The Slime Live" avhandlas förutom skatter som "Maze of Torment" får vi hela 6 låtar från mästerverket Convenant där tunga  "God Of Emptiness" kan vara ett av det mäktigaste som framförts på en scen under Sweden Rock Festival.


Då var det dags för Judas Priest minus KK Downing på deras sista världsturne. (De kommer att spela in nya album och göra enstaka spelningar i framtiden) Det blir lite av en avskedsföreställning där de plockar låtar från alla deras album. Vi serveras b.l.a"Judas Rising", "Turbo Lover", "The Sentinel" och utomordentliga "Blood Reed Skies". En godkänd spelning men hade önskat att de tagit ut mer på svängarna på låtmaterialet de framförde med t.e.x. "Beetween The Hammer And Anvil", "Hard As Iron","Desert Plains" och "Love Bites"

Fotnot: alla bilder med bloggens namn på är tagna av mig under påverkan i publikhavet med en dålig kamera.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Ja vilken resa detta års festival var !!! Många bra grupper och trevligt sällskap som alltid !!! Hälsningar från godsägaren!!!

2011-06-23 @ 10:26:14
URL: http://chamberofhorror.blogg.se/
Postat av: Grimgoth

Helvete! Helvete! Helvete!

Visste att jag inte skulle missa Morbid!

Tack så mycket!!

Helvete! Helvete! Helvete!

2011-06-23 @ 13:29:01
URL: http://grimgoth.blogg.se/
Postat av: 80smetalman

This looks as if it was a killer concert. I wish I could have been there and I'm sure my son would have too. BTW, I like Hammerfall.

2011-06-27 @ 20:59:07
URL: http://www.80smetalman.wordpress.com
Postat av: Linda

Åh joan jett var ju så bra <3

2011-06-29 @ 23:21:25
URL: http://deucalionn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0